Aquesta exposició s’ha pogut veure al centre d’Artesania de Catalunya del Carrer Banys Nous, 11 de Barcelona. Dedicada al Premi Nacional d’Artesania 2022 mostra, des de la seva fundació noucentista, la historia del taller de vitralls que es dedica a la construcció i restauració per a edificis històrics i catedrals d’arreu del país.
El vitrall és una composició pictòrica que combina vidres acolorits, units mitjançant franges o tires de metall, principalment plom. Mètode clàssic. Amb el pas del temps es van fusionant els processos clàssics amb mètodes contemporanis, com ara l’ús de grisalles, tècniques Tiffany i fusió de vidres. Els tipus de vidres utilitzats son: Catedral, Americà o Tiffany, Imprès, Ciba, Emmollat, Marmolita, Gravats a l’àcid, Mussolines, Pintats i Glaciers.
Els germans Xavier i Josep Bonet han treballat per obres clau del patrimoni català , com la Sagrada Família o Santes Creus. Amb la tercera generació arriba la contemporaneïtati les obres es porten a ciutats com Londres o Osaka.
A l’exposició podem veure obres com si fossin obres d’art, i no tan relacionades amb l’arquitectura. Són dissenys propis amb la col·laboració d’altres artistes plasmant en vidre les idees. S’han emprat tècniques tradicionals juntament amb les actuals.
Les vidrieres transformen la llum en espectres complexos que fluctuen durant el dia. Aquest és l’objectiu que l’equip que l’ha dissenyat vol aconseguir. Hi ha peces amb colors molt intensos i alguna, com la del Paó amb colors subtils i dolços, que et relaxen i porten a la memòria temples i espais de recolliment espiritual… A les obres contemporànies s’hi observa l’ús dels vitralls en forma de quadrícules, de diverses mides i multitud de colors diferents. També n’hi ha amb moltes quadrícules, fetes totes amb dos o tres colors bàsics, per tal de donar la impressió que tota l’obra és d’un sol to.
L’observació dels vitralls una estona en silenci fa aflorar l’admiració per la tècnica i la sensació que estàs lluny, elevant l’esperit cap a records de vitralls famosos coneguts, com els de la Catedral de Lleó, d’art gòtic, on els murs estan reduïts a la mínima expressió per tal de ser substituïts per vitralls acolorits, constituint una de les millors col·leccions de vitralls medievals del món.
Aquesta exhibició s’ha pogut veure al Centre d’Artesania de Catalunya fins al passat 17 de novembre. Us recomano que estigueu al cas de tot allò que fa el Centre, perquè hi acostuma a haver activitats molt interessants i, de fet, des de la seva web, fins i tot podeu visitar mostres virtuals.
Neus Mas

